lördag 10 december 2011

Fruarna brukar fälla en tår eller två

Inför omröstningen om EU-medlemskap var ett av vänsterns och de subversivt frikyrkligas starkaste argument att alkoholvanorna skulle förändras ev ett medlemskap. Nu visar en undersökning att samma förändrade alhoholvanor har bidragit positivt till bland annat minskat våld i samhället, precis som jag anade redan från början!

Den människa som ges möjlighet att dricka ett glas vitt årgångsvin till lunchens hummer, ett glas rött årgångsvin till middagens oxfilé och ett glas exklusiv cognac till kvällens cigarr i skinnfåtöljen framför öppna spisen i salongen blir en lyckligare människa! Våld å sin sina kostar samhället förfärliga summor, inte minst genom att arbetsgivarna drabbas av sjukskrivningar och annat elände.

För övrigt vaknade jag med en våldsam huvudvärk efter går gårdagens eskapader av att min lilla käcka e-Phone-manick ringde. Det var Mäklaren som ringde och frågade om jag visste vad som hade hänt hans sportbåt. Han skrattade gott när jag berättade om ekan som sjönk efter att vi körde på den och berättade att polisen hade varit där och förhört någon arbetarslusk i träningsoverall som nu tydligen var misstänkt för grov skadegörelse. Efter att jag hade lagt på tog jag mig en liten återställare, och i takt med att huvudvärken började lätta började jag föreställa sig den dråpliga scenen med polisens ankomst och allt. Det fick mig att börja skrocka förnöjt, vilket jag från och till har gjort hela förmiddagen sedan dess.

Idag är en stor dag för Konungariket Sverige det är ikväll Nobelfesten går av stapeln. Höjdpunkten i denna ädla tilldragelse är självklart Hans Majestät Konungens medaljutdelning och jag noterar med förskräckelse hyckleriet i hur plötsligt Konungen passar som en symbol för Sverige, efter att blivit hudflängd och dragen i smutsen i flera månader. Egentligen skulle jag applådera Konungen om han protesterade mot denna opportunism genom att ikväll vägra att deltaga, men som den självuppoffrande och pliktskyldige patriot Hans Majestät Konungen är så har detta såklart inte föresvävat honom en sekund.

Tyvärr blev ingen i vårt lilla gäng förutom Bankmannen bjuden i år på grund av platsbrist, så vi firar istället traditionshemligt hemma hos Friherren. När Konungen delar ut medaljerna kommer vi högtidligt ställa oss upp och skåla i cognac. Då prisutdelningen är över stämmer vi män traditionsenligt upp i kungssången, det brukar alltid få fruarna att fälla en tår eller två!

0 kommentarer: