tisdag 20 december 2011

Kobebiff, tryffel, cognac och räntesänkning

Idag åt jag lunch med Mäklaren, Bankmannen och Mäklarens son. Efter gårdagens vegetariska hummermåltid tyckte jag mig förtjäna en rejäl köttbit, så jag beställde in en rejäl fyrahundragrams filet mignon gjord på Kobebiff, i en ytterst delikat tryffelsås. Till detta unnade jag mig ett glas årgångscognac från 1942. "Cognac collaborateur" vill jag minnas att den hette.

Det stora samtalsämnet under dagens lunch var såklart riksbankens räntesänkning. Mäklaren berättade förnöjsamt hur deras PR-avdelning hade fått den genialiska idén att lansera det hela som en "julklapp till landets bostadsägare". På så sätt, förklarade Mäklaren, kan rikets mäklare både lansera sig som bostadsägarnas förkämpar och samtidigt bryta den oroväckande utvecklingen med fallande huspriser som har drabbat Mäklaren och hans kollegor så hårt på senare tid. Nu öppnas, enligt Mäklaren, ett gyllene tillfälle att åter pressa upp fastighetspriserna!

Jag har på sistone tidvis varit orolig för ekonomins tillstånd. Gårdagens konkurs för det gamla Vänersborgsföretaget Saab, Scaniaaktiens avkastningsproblem, problemen för bankerna och kanske framför allt det hat mot företrädare för finansen vi idag ser breda ut sig har understundom fått mig att tvivla. Efter Mäklarens analys av räntesänkningen var det var dock fylld av hopp om en nytändning för ekonomin som jag lite senare tog droskan tillbaka till kontoret. Tyvärr hade jag varit tvungen att lämna halva min filet mignon oäten. Efter att ha ätit en rejäl frukost så orkade jag helt enkelt inte äta upp all mat.

0 kommentarer: