torsdag 15 december 2011

Även adeln drabbas av näthatet

Mäklarens son gjorde mig idag uppmärksam på att ett internetföretag erbjuden en karikatyr på mig själv till försäljning. Hett Gräshufvud "tycker inte om fysiskt arbete" påstås det, vilket förstås är helt absurt då jag jobbar hårt på börsen varje dag. Att karikatyren påstås gå "på pubben tillsammans med Greve Ärta och Advokat Tuva" är en uppenbar syftning på mig själv och min gode vän Advokaten, och hur vi ibland dricker årgångscognac tillsammans. Jag vill dock å det bestämdaste be att få tala om att jag aldrig skulle sätta mig fot på en simpel pub!

Detta är väl om något ett bevis på att FRA-lagen behövs, så att Internet kan övervakas för att se till att den här sortens näthat inte längre kan frodas. Andra exempel på riskerna med det otyglade fria informationsutbytet på Internet är den ryktesspridning kring Carema som florerar på nätet och som nu slår hårt mot landers riskkapitalister, förtalet av riksinternaten och hur landsförrädaren Bradley Manning släppte ut sekretessbelagd information på nätet. Denna sorts samhällsskadliga informationsläckage är någonting som när som helst även kan drabba det redan tilltufsade svenska försvaret.

Framför allt är dock ett otyglat Internet ett hot mot demokratin, vilket inte minst bevisas av hur revolutionära demonstranter har missbrukat det för uppvigling. Att detta är ett högst rellt hot mot demokratin framgår tydligt en dag som denna, då en folkvald före detta statschef som Jacques Chirac nu har blivit fälld för korruption, efter att illojala medarbetare ostört kunnat läcka sekretessbelagd information.


Den groteska karikatyren Herr "Gräshufvud", ett exempel på näthatet.

0 kommentarer: