torsdag 24 november 2011

Minnen från Sigtuna

Tidningarna går idag till ett skandalöst angrepp mot våra fina svenska internatskolor, i en förtalskampanj av sällan skådat slag och med debattinlägg av skribenter som inte vet vad de talar om! Själv kan jag inte alls förstå vad all uppståndelse går ut på, kamratuppfostransystemet är ett gammalt beprövat fint system där de äldre och klokare barnen får till uppgift att ledsaga de yngre och fostra dem till god överklass.

Själv så är jag ju en gammal Sigtunagosse, så jag vet förstås inte allt vad som försiggår på Lundsberg, men talet om okvädningsord och att hålla yngre elever som slavar finner jag djupt överdrivet. Det där hände bara några elever i varje årskurs, och bara de som var av låg börd och inte alls hörde hemma på skolan.

Till Lundsberg åkte annars jag och mina kamrater några gånger för att ställa till med rackartyg. Jag minns särskilt en varm majdag, då vi tog oss in i smyg och bytte ut alla deras förrättsbestick mot vanliga. Jag hörde många år senare från min gode vän Revisorn, som låg vid Lundsberg vid denna tid, hur det hela hade orsakat stor kalabalik och uppståndelse. Jag skrattade förnöjt både länge och väl när han berättade om detta.

För övrigt har jag bestämt mig att någon av de närmaste helgerna hålla kalas här hemma, Friherren, Revisorn, Bankmannen och Advokaten har alla lovat dyka upp. Efter en magnifik sjurätters måltid samlas vi män i biljardrummet över varsin cigarr och en cognac eller två, samtidigt som fruarna samlas i salongen och diskuterar heminredning, minkpälsar, tjänstefolk och allt det där som kvinnor talar om nuförtiden. Det kommer att bli fantastiskt trevligt detta!

1 kommentarer:

Wolter sa...

Bäste Grefve,
Kul det där med besticken! Jag märkte emellertid inget av det.
Kul med en greve till i bloggvärlden! Kör hårt!