tisdag 22 november 2011

En eftermiddagscognac i bankpalatset

På ett besök på banken diskuterade jag och min bankman Carl-Gustaf von der Schimmingfeld i eftermiddags dagens börsnyheter öfver en fin cognac från 1942. Vi uttryckte båda en hwiss förskräckelse över uppkomlingen Gardells affärer i arbetarbanken "Swedbank", som den kallar sig nuförtiden. På plussidan kunde vi dock konstatera att BNP-utvecklingen i Amerikas förenta stater var lägre än väntat, vilket är strålande nyheter för blankningssatningen Executive VIP Wealth Promotion, som jag och mina vänner Friherren och Advokaten driver tillsammans. (Advokaten skrockade gott när han ringde mig i förmiddags, han hade varit i staterna och talat med sina lobbyister. Deras hånskratt över situationen i situationen i Capitolium och Washington i allmänhet, berättade han, fick honom att erinra sig våra vilda ungdomsdagar i Sigtuna.)

Före vi skiljdes åt grymtade vi också hjärtligt åt den löjeväckande förskingringen i elektricitetsbolaget Kraft & Kultur, där någon amatör, troligen född Karlsson, har bemödat sig att lura skjortan av sina kunder med olagliga medel. Detta förefaller mig ytterst klantigt och riskabelt, när det är så mycket mer lönsamt att lura naiva bankkunder i stället. Jag skrattade ett bullrande skratt så det ekade i droskan, hela vägen hem till Djursholm. Elaka tungor säger att min gamle vän Jon Corzine trampat i klafveret på ett liknande sätt, men Advokaten försäkrade mig att han har sitt på det torra, såväl juridiskt som ekonomiskt. Tyvärr hade det blivit mörkt redan innan jag kom hem, och jag kom på mig själv att längta till långa sommarkvällar på Sandhamn.

0 kommentarer: