lördag 10 december 2011

Hjälp bankerna istället för att sätta krokben på företagen

Som en del av er redan har hört talas om så var jag inblandad i en liten olycka ikväll. Jag vill härmed lugna alla genom att meddela att jag mår utmärkt. Vad som hände var att jag gick över till Mäklaren en stund för att låna en gammal adelskalender jag ville studera. Väl där träffade jag Mäklarens son, som föreslog att vi skulle dricka champage och röka cigarr. Då jag är något av en festprisse så tackade jag givetvis ja, och då Mäklaren själv ville lägga sig tidigt (oss emellan tycker jag han borde släppa loss lite mer ibland, mäklare är så stela ibland) så blev det bara jag och Mäklarens son.

Efter att han berättat om sina äventyr och studier på Handels och vi hade tömt några flaskor champagne (varav några på förbipassagerande sjaskigt klädda fotgängare, då Mäklarens son demonstrerade olika champagnesprutningstekniker) så fick vi för oss att ta en tur ut på fjärden i Mäklarens lilla sportbåt som fortfarande låg i vattnet. Vi kom dock inte mer än 50 meter förrän vi i mörkret råkade köra på en eka som någon galning hade placerat vid marinans inlopp. Ekan kapsejsade och sjönk och Mäklarens båt blev illa tilltygad, men vi lyckades ta oss i land nästan torrskodda. För att lugna våra nerver tog vi oss varsitt glas av mäklarens finaste cognac före vi skildes åt för kvällen.

Jag frös rejält då jag stod och väntade på droskan hem, vilket är ett tecken så gott som något på att det blir en vinter i år också, även om klimatgalningarna vill få oss att tro något annat. Just nu pågår tydligen någon sorts sammansvärjning i Afrika där vänsterlobbyisterna hoppas kunna genomdriva ett förbud för företag att släppa ut sina förbränningsgaser. Kostnaderna för dessa åtgärder är givetvis astronomiska och vore illavarslande nog i vanliga fall, men idag då staterna behöver lägga sina pengar på att skydda våra banker och finansinstitut från konkurs är detta ännu mer vansinnigt än det vore annars.

0 kommentarer: