tisdag 6 december 2011

Företagarna - de stora förlorarna på dagens kris

I dessa dagar börjar även en härdad finansräv som jag tycka att Eurokrisen har blivit en tröttsam historia. Jag diskuterade detta över ett glas cognac i dag med min gode vän Bankmannen, och han förklarade att det viktiga nu är att kreditmarknaden börjar fungera igen!

Kreditmarknaden är världsekonomins livsnerv, inte minst i dessa dagar då nya krediter behövs för att garantera kreditgivarnas kreditvärdighet, och för att betala igen gamla lån då de förfaller. Att detta skulle röra sig om någon form av pyramidspel, som vissa ekonomiskt okunniga förståsigpåare har mage att påstå är förstås strunt, intygade Bankmannen. Tillväxten kommer att garantera att vi har råd med en ständigt ökande skuldsättning, vad jag tidigare skrev om priset på bostäder är ett utmärkt exempel på detta!

Kort sagt, staterna måste få en chans att låna igen, så att konsumenternas köplusta återställs! Då kommer privatkonsumtionen åter att ta fart, och dagens absurda situation där de skötsamma företagen har blivit krisens stora förlorare (på grund av minskad konsumtion) äntligen få ett slut! Bankmannen förklarade att det effektivaste sättet att åstadkomma detta är att Europeiska centralbanken börjar trycka pengar så att den kan ge de skuldsatta länderna förmånliga lån.

Vissa bekymrar sig för att detta skulle medföra en ökad inflation som skulle urholka de betydelsefulla finansfamiljernas förmögenheter, och på så sätt omintetgöra de investeringar som behövs framöver. Även här kan jag dock komma med lugnande besked. För det första så visade bankmannen mig en liten formel som tydligt demonstrerade att risken för detta är kraftigt överdriven, för det andra så kan jag själv intyga att vi inom överklassen har lång erfarenhet av att säkra våra förmögenheter i till exempel guld och schweizerfranc. Ingen risk för vår del således, och det är ju allmänt känt att vanligt folk inte klarar av att hålla i sina pengar mer än en månad i taget, så för dem är ju inflationen inget problem ändå.

0 kommentarer: