tisdag 13 december 2011

Higgs-brosomen funnen

Som något av en vetenskapsentusiast så är det inte utan att känna mig en smula uppspelt jag läser om hur man på CERM nu funnit Higgs- brosomen, en liten partikel som gäckat forskarna i århundraden. Jag har själv hållit på en del med såna där partiklar i mina dagar - jag minns med värme min ungdoms kemilektioner - men då jag till min natur och börd är mer av en humanist valde att till slut att studera ekonomi istället.

Man bör dock i glädjeruset minnas att LHC (Large Halon Cyclotron) som apparaten heter har kostat 75 miljarder kronor att bygga. Som den ekonom jag är kan jag inte låta bli att undra om inte pengarna kunde ha spenderats bättre, till exempel på att stötta bankväsendet. Att Swedbank nu både måste skära ned på personal och dessutom drabbas av samma illvilliga baltiska bankrykten som krossade Antonovs bank är tydliga indikationer på att detta hade varit ett klokare sätt att spendera pengarna.

Dagens luciafirandet på kontoret blev hjärtskärande vackert, särskilt då gårdagens rykte om att det var fröken Andersson som skulle bli årets Lucia visade sig stämma. Hon och de övriga sekreterarna som var tärnor sjöng så vackert för oss herrar på kontoret, och jag kunde inte låta bli att ge henne ett litet tjuvnyp när tåget marscherade ut, för att visa min uppskattning.

0 kommentarer: