tisdag 13 december 2011

På Sigtuna lärde oss husmor vikten av god kost

Julen närmar sig med stormsteg. Jag bestämde mig idag för att jag var värd en tidig julklapp i form av en ny Rolex, efter allt hårt slit på den finansmarknad som varit så instabil i spåren av den eurokris som av alla onödiga statliga regleringar av marknaden orsakat. Till Grevinnan funderar jag på ett halsband med äkta Sierra Leonediamanter. Till Mäklarens son som är en fattig student utan egen inkomst har jag bestämt mig för att köpa en exklusiv champagnesamling.

Maten är ju också ett viktigt inslag i julfirandet. På Sigtuna brukade husmor alltid betona vikten av att äta ordentligt. "Om unge Greven skall kunna memorera alla Milton Friedmans teser och utveckla en riktigt fin swing på golfbanan kräver kroppen energi" brukade hon alltid säga. Eftersom husmor var en mycket klok kvinna så har jag allt sedan Sigtunatiden försökt leva enligt hennes råd. Jag äter bara den finaste hummer och oxfilé och jag dricker bara vin, champagne och cognac av de mest exklusiva av årgångar.

Det är därför jag blir så oroad när kommunpolitiker - även från Högern(!) - på värsta miljöpartistmanér nu uppmanar till bojkott av köttindustrin en dag i veckan. Utan en bit hummer, ox- eller fläskfilé riskerar barnen att drabbas av bristsjukdomar i de åldrar då deras kroppar som bäst behöver en balanserad kost. En hel generation kan på detta sätt drabbas av men för livet!

Det hela handlar såklart om att snåla på våra barn, en skandal långt mycket värre än de påstådda oegentligheterna på Carema. För att få denna samvetslösa besparing att istället framstå som något bra så spelar de föga oväntat ut klimatkortet.

Samtidigt gör Kanade å sin nu det enda rätta och hoppar av Kyotoprotokollet. De kanadensiska barnen kommer inte behöva oroa sig för att i kvasivetenskapen och vänsterextrema miljörörelsers namn gå hungriga eller drabbas av bristsjukdomar. Vi i Sverige borde följa deras exempel!

0 kommentarer: