måndag 19 december 2011

Även en greve kan ta sig en köttfri måndag!

Det här med köttfria måndagar kanske inte är så dumt ändå! Det sägs ju att köttproduktion skall vara miljöskadligt, och även om jag är skeptisk till att detta är vetenskapligt belagt så beslöt jag, Advokaten och Bankmannen oss för testa konceptet idag. På restaurangen beställde vi in varsin cognacsflamberad Mainehummer - alldeles färsk och direktinflugen från Staterna - med rysk kaviar och chilensk färskpotatis. Det var en riktig höjdarmåltid, trots att den var alldeles vegetarisk!

Som vanligt diskuterade vi dagens händelser över måltiden, som de kultiverade gentlemän vi är. Att Korea nu går mot en återförening efter Kim Jong den andres död är också en en väldigt positiv nyhet. De stora sydkoreanska företagen som Samsung kommer nu få tillgång till ett stort utbud av billig arbetskraft. Detta kan vara precis det som behövs för att få igång konjunkturen igen.

Dagens stora samtalsämne var dock inte Korea utan Saabkonkursen som dominerat den svenska nyhetsrapporteringen idag. Advokaten tyckte synd om sin kollega Guy Lofalk som kämpat så hårt för att rädda företaget. Han nämnde också att det kunde bli svårt för de anställda, inte minst nu i juletider. Han föreslog att vi, som de samhällets ansvarsfulla stöttepelare vi är, kanske kunde arrangera ett soppkök för dem eller liknande, men då slog jag näven i bordet och sade ifrån!

Människorna i en liten avkrok på landsbygden kan inte räkna med att bli räddade av välgörare varenda gång någonting går snett. Istället kan säkert ett telemarketingföretag öppna ett call center. Som jag skrev om igår så hjälper dessa fina företag inte bara dessa landsortssamhällen att överleva, utan förser också dess ungdom med meningsfull sysselsättning och en känsla av yrkesstolthet. Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att det blev telemarketingföretagen som blev räddningen för de före detta Saabanställda i Vänersborg!

Dessvärre finns det en risk att vår statsminister sätter stopp för det hela. En efter en så gör han nu vänsterns ståndpunkter till sina egna, och nu har han tydligen gått och blivit feminist också! Risken finns nu att även han börjar stämma in i den vänstervridna kritiken mot telemarketingföretagens verksamhet. Det är det som är problemet i Sverige idag, vi har blivit alldeles för veka!

Ett exempel på detta är hur tidningarna idag skriver om hårt idrottande barn som om detta vore någonting negativt. Själv minns jag med ett nostalgiskt skimmer all den glädje som idrotten gav mig under min ungdoms glada dagar på Sigtuna, och jag är än idag en aktiv utövare av tennis och min stora passion golfen. Men dagens ungdom har inte längre den 105-årige stålbankiren Irving Kahn som förebild, istället vill de bli som sina musikaliska hophip-idoler, och vägrar numera till och med att ta av sig kepsen inomhus! Jag är rädd att utan ett värdekonservativt uppvaknande riskerar Sverige att gå en mycket mörk framtid till mötes.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Heja grefven!