onsdag 18 januari 2012

Vem behöver Wikipedia?

Mäklarens son var precis över på en kvällscognac och jag passade på att visa upp min nya Jaeger-LeCoultre. Mäklarens son var mäkta imponerad och hade många frågor om pris och annat, vilket ledde oss in på en lång och intressant diskussion om marknaden för exklusiva armbandsur och andra stilfulla klassmarkörer.

Mäklarens son var av den bestämda åsikten att Bvlgari trots allt är snäppet vassare än Jaeger-LeCoultre, och som Handelsstudent har han förstås en helt annan inblick i rådande trender än jag själv, trots att jag är något av en konnässör på området. Mäklarens son ville exemplifiera sitt resonemang med att visa några jämförande artiklar på Wikipedia, men möttes då av en alldeles svart skärm!

Det visade sig till vår bestörtning att Wikipedia håller stängt idag för att protestera mot ett amerikanskt lagförslag, vilkets syfte är att stävja såväl näthatet som den allmänna laglöshet som härjar på Internet nuförtiden. Att många driftiga företagare idag drabbas hårt av denna organiserade kriminalitet bekommer tydligen inte alls det anarkistiska uppslagsverket, man ställer sig istället helt okritiskt på de kriminella piratkopieringsnätverkens sida.

Mäklarens son som trots sin mognad ändå är en ung gosse var en smula bekymrad över stängningen, men själv är jag inte det minsta orolig. Den man som har nått min ålder och samhällsposition har samlat på sig en livsvisdom och erfarenhet som även den engagerade och samhällsintresserade ungdomen saknar, och jag vet därför att de eviga värdena tenderar att bestå. "Står det inte i Nordisk Familjebok finns det inte" sade alltid min fader, den framlidne Greven, och jag kan inte annat än att hålla med.

Nordisk familjebok är ett gediget verk, författat av experter och befriat från dagens politiskt korrekta pekpinnar. Det hippiefilosofiska uppslagsverket Wikipedia däremot kan å sin sida tydligen redigeras av vem som helst! Inte konstigt att näthatet breder ut sig under sådana omständigheter, vilken rabulist som helst skulle ju därmed kunna sabotera till exempel artiklarna med de svenska kungalängderna!

Mäklarens son övertygade mig hur som helst om Bvlgaris förtjänster, så i morgon tänker jag passa på att införskaffa mig mitt eget exemplar. Det blir ett fint komplement till min Jaeger-LeCoultre och till min omfattande Rolexsamling.

SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SVT1, SVT2, SVT3, SR, DN1, DN2, DN3, DN4, Exp1, Exp2, Exp3, Ab

3 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet med de två amerikanska lagförslagen är att de är för generella och (antagligen) inte alls kommer att "sätta fast" bovarna i dramat, utan snarare kommer att orsaka "kollateralskada" som det så fint heter så att oskyldiga drabbas.

Exempel;
Insändare till DN (som automatiskt publiceras på dn.se) nämner den där sidan alla vet om där man kan ladda ned både det ena och det andra (vet ni inte vilken så tänker då inte jag nämna den vid namn) och yrkar på att detta är en cancersvulst som borde skäras bort och eldas upp.
Låter väl bra?
I och med att en enda person skriver en länk till en sida med upphovsrättsskyddat material så blir (som i exemplet) även Dagens Nyheter en bov i dramat och därför censurerat.
Låter detta helt uppåt väggarna? Är det helt orelevant?
Knappast!
Detta är förlängningen av lagförslagen, det finns ingenting i dagens läge i endera Stop Online Piracy Act eller Protect IP Act som hindrar att ovan nämnda exempel inte kan eller kommer att förekomma.

En tweet, en kommentar, en blogg är det enda som krävs för att dra ned ett väl respekterat företag i smutsen. Hur någon i sina sinnes fulla bruk kan tycka att detta inte är fel är över mitt förstånd.

Anonym sa...

Trololololo?

Moot sa...

Kunde inte uttryckt det bättre själv.