måndag 4 juni 2012

Krisen är goda nyheter för den historieintresserade turisten

Den ekonomiska krisen är på många sätt en rent psykologiskt historia. Vad som driver upp räntorna är farhågor om att bankernas tillgångar inte räcker till för att täcka deras åtaganden. Någonting som i själva verket alltid har varit sant, men någonting som också först blir ett problem då populasen i stort börjar uppmärksamma fenomenet.

Det finns dock ingen anledning till oro över att finanstopparnas tillgångar skulle raderas vid en bankkollaps, och därmed äventyra tillgången på riskkapital. Vi inom finansen har för länge sedan genomskådat banksystemets osäkerhet. Vi placerar ej längre själva vårt kapital i bankaktier och hoppas att värdet på dessa skall stiga, utan ser istället till att vi blir belönade genom sinnrika bonussystem. Dessa pengar placerar vi därefter i fasta tillgångar som guld, råvarufyndigheter eller statspapper i säkra länder som exempelvis Schweiz.

Den psykologiska oron får dock ett flertal reella resultat, som till exempel att det blir allt förmånligare att turista i krisländerna. Själv är jag ju van vid hög standard på såväl flygtransport, boende, mat och andra nöjen som till exempel golf, men det faktum att jag är van vid höga standarder är inte samma sak som att jag är beredd att betala mer än vad som är nödvändigt.

Min framlidne fader Greven påpekade alltid att det är viktigt att aldrig betala för mycket. Accelererande priser, påpekade den framlidne Greven, kan skämma bort turistländernas hospitalitetsentreprenörer med plötsliga inkomster på en nivå de ej är vana vid, med klassosäkerhet, vulgärkonsumtion och förödande social oro som följd. Därför är det med stor glädje jag har följt prisutvecklingen på rekreationsturism i länderna kring Medelhavet.

Utvecklingen i Grekland har varit särskilt gynnsam, särskilt då de grekiska olivbönderna nu sent omsider har insett att deras plats är i jordbruket, snarare än på lyxrestauranger, exklusiva stränder och golfbanor. Detta har gynnsamt bidragit till att pressa priserna nedåt, vilket jag och Grevinnan inte varit sena att utnyttja!

Vi har vid ett flertal weekends tagit med oss barnbarnen på flyget ned till Grekland, och som den historiekännare jag är så har jag berättat för barnbarnen om tvillingarna Romulus och Venus, om Hannibal och hans mammutar och andra viktiga skeenden från den rika hellenistiska historien.

Nu väntar jag ivrigt på att utvecklingen i Spanien skall ta en liknande vändning. Jag har ofta berättat för barnbarnen om hur Franco slog ned det vänsterradikala revolutionsförsöket på 30-talet, men det skulle vara lärorikt för dem att se platserna för de stora slagen med egna ögon.

SR, DN1, DN2, DN3, DN4, SvD1, SvD2, SvD3

2 kommentarer:

trasymakos sa...

Romulus och Remus!

Hannibal gick över alperna med elefanter ;-)

Jo jag ska nog också åka till Grekland.

Petros sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.