lördag 18 februari 2012

De dyra dropparna får inte kastas bort på de nyrika!

En flaska cognac från Napoleons tid bjuds i dagarna ut på marknaden för i storleksordningen en miljon kronor. Tvåhundra år gammalt får sägas vara hors d'âge om något, och som den erkänt stora cognacskonnässör jag är så skall jag göra allt som står i min makt för att bli dess nya ägare.

Tyvärr är tydligen den nederländske säljaren helt inställt på att fokusera sina säljinsatser på de ryska och kinesiska marknaderna. Utsikterna till ett högt försäljningspris har uppenbarligen helt fått honom att glömma att det är en europeisk kulturskatt det handlar om. Detta innebär dessvärre inte bara att mina egna möjligheter att få ta del av dessa ädla droppar minskar, det innebär också att cognacen riskerar att hamna hos någon kappvändare till före detta kommunistöverlöpare.

Tanken på att de ädla dropparna kan komma att drickas upp av någon vulgär och nyrik individ, som ej förstår att uppskatta de dyra dropparnas rika palett av smaker, gör mig direkt illa till mods!

DN, SvD, EK, GP, ÖC, SMP, HD, VK, NT, NLT

1 kommentarer:

elina sa...

Ah, lider med dig! Hade lyckan att köpa 2 dammiga flaskor Napoleonkonjak från ett lager hittad i Saigon. De smakade himmelskt, obeskrivligt. För att inte ge dig hjärtattack berättar jag inte priset.